Апостолы

Апо́столы, ед. числе апо́стол — избранные ученики и последователи Иисуса Христа. Апостолы на протяжении всего общественного служения Господа были рядом с Ним, видя Его чудеса и внимая Его словам. После Сошествия Святого Духа они «понесли» свет Христовой веры в разные народы и страны. 

Святые Апостолы

Со­бор свя­тых слав­ных и все­х­валь­ных 12-ти Апо­сто­лов Хри­сто­вых

Апостол АндрейАпостол Андрей Первозванный

Андрей (греч. андреас, «мужественный»), брат Симона Петра, прозванный в предании Первозванным, поскольку, будучи учеником Иоанна Крестителя, был призван Господом ранее своего брата на Иордане.

Андрей был распят в Греции. После избиения семью солдатами, его тело было привязано ко кресту веревками. Его последователи сообщили, что, когда его вели на распятие, Андрей приветствовал крест следующими словами: «Я уже давно ожидал этот радостный час. Крест, был освящен, когда Тело Христово висело на нем». Он продолжал проповедовать своим мучителям в течение двух дней, пока не умер.

Андрей Первозванный, проповедывал в Византии, Фракии, Македонии, Мал. Азии, Алании, Крыму, Причерноморье, на Руси. Примерно в 62 года в Патрах распят на кресте в виде буквы Х. Часть главы в Амальфи.

День памяти 30 ноября.

Апостол Петр

Апостол Петр

Петр называемый Кифа, бывший Симон. Брат апостола Андрея Первозванного. Симон (евр. шимон – «Услышанный» в молитве), сын Ионин, прозванный Петром (Деян.10:5,18). Греч. слово петрос соответствует арамейскому кифа, передающемуся русским словом «камень». Это имя Иисус утвердил за Симоном после исповедания Его Сыном Божьим в Кесарии Филипповой (Мф.16:18).

Во время гонений Нерона на христиан апостол Петр был распят на перевернутом кресте в 64 году, вниз головой, по собственному желанию апостола, поскольку Петр считал себя недостойным умереть точно такой же смертью, что и Христос.

Петр Первоверховный – первый епископ римский. Проповедывал в Никее, Сирии, Мал. Азии, Сицилии, Коринфе, Испании, Карфагене, Египете, Британии. В 67 лет в Риме распят вниз головой. Святые мощи находятся в Риме.

День памяти 29 июня.

Апостол Иаков

Апостол Иаков - Заведеев

Иаков (от евр. глагола акав – «побеждать») Зеведеев, сын Зеведея и Саломии, брат евангелиста Иоанна. Первый мученик между апостолами, предан смерти Иродом (в 42–44 годы по Р.Х.) через усекновение главы (Деян.12:2). Для отличия от Иакова младшего, его обыкновенно именуют Иаковом старшим.

В Деяниях сообщается и о его смерти: в 44 году царь Ирод Агриппа I «убил Иакова, брата Иоанна, мечом».

День памяти 30 апреля.

Апостол Матфей

Апостол Матфей

Матфей (греч. форма др.-евр. имени Маттафия (Маттатия) – «дар Господень»), кроме того он упоминается и под своим еврейским именем Левий. Он является автором Евангелия.

Проповедовал в Сирии, Мидии, Персии и Парфии, закончив свои проповеднические труды мученической кончиной в Эфиопии в возрасте 60 лет.

Матфей — был мучим в Эфиопии, и убит мечом.

День памяти 16 ноября

Апостол Иоанн

Апостол Иоанн

Иоанн (греч. форма Иоаннес от евр. имени Иоханан, «Господь милостив») Зеведеев, сын Зеведея и Саломии, брат Иакова старшего. Апостол Иоанн прозван Евангелистом как писатель четвертого Евангелия и Богословом за глубокое раскрытие христианского учения, автор Апокалипсиса.

Иоанн — был приговорен к тюремному заключению на острове Патмос. Он умер в старости, единственный апостол умерший своей смертью.

Иоанн Богослов, евангелист, проповедывал в Мал. Азии, Иерусалиме, Ефесе, на о. Патмос. В начале II века. (ок. 106 лет) мирно почил в Ефесе.

День памяти 8 мая и 26 сентября.

Апостол ИаковАпостол Иаков - сын Алфеев

Иаков младший, сын Алфеев. Был призван Самим Господом в число 12 апостолов. После сошествия Святого Духа проповедовал сначала в Иудее, затем сопутствовал святому апостолу Андрею Первозванному в Едессу. Распространял евангельское благовестие в Газе, Елевферополе и сопредельных сними местах, а оттуда отправился в Египет. Многие источники ассоциируют Иакова Алфеева с Иаковом, братом Господним, поминаемым Церковью в Соборе 70-ти апостолов. Вероятнее всего, такая путаница произошла из-за того, что одного и другого апостола именовали Иаковом младшим.

Иаков Алфеев, брат ап. Матфея, проповедывал в Эдессе, Иудее, Газе, Южн. Палестине, Египте.

Иаков — был распят в I веке египетском городе Острацыне.

День памяти 9 октября.

Апостол Филипп

Апостол Филипп

Филипп (греч. «любитель лошадей»), уроженец Вифсаиды, по словам евангелиста Иоанна, «одного города с Андреем и Петром» (Ин.1:44). Филипп привел к Иисусу Нафанаила (Варфоломея).

Филипп проповедывал в Сирии, Мал. Азии с ап. Варфоломеем; Греции, Аравии, Эфиопии, Фригии. Распят вниз головой в Иераполе (Фригия) в I веке. Святые мощи в храме 12-ти Апостолов (Рим); рука – во Флоренции.

День памяти 14 ноября.

Апостол Варфоломей

Апостол Варфоломей

Варфоломей (с арам. сын Талмая) Нафанаил  (евр. Нетанэл, «Дар Божий»), уроженец Каны Галилейской, о котором Иисус Христос сказал, что это истинный Израильтянин, в котором нет лукавства (Ин.1:47).

Варфоломей проповедывал в Сирии, Мал. Азии (с ап. Филиппом); Индии, Вел. Армении. В I веке язычниками в Баку распят вниз головой (содрали кожу, отсекли голову). Часть св. мощей в Риме.

День памяти 11 июня и 25 авггуста.

Апостол Фома

Апостол Фома

Фома (арам. Тома, в греческом переводе Дидим, что означает «близнец»), известный тем, что Сам Господь позволил ему вложить руку в ребра Свои и осязать раны Свои, чтобы устранить его сомнения в Своем воскресении.

Фома проповедывал в Индии, Парфии, Мидии, Персии. В I в. мученически скончался в Индии, пронзенный 5-ю копьями. Святые мощи в Индии, в Эдессе, в Константинополе, рука – в Венгрии.

День памяти 6 октября.

Апостол Симон

Апостол Симон

Симон Кананит или Зилот (от арам. канай, греч. зелотос, что значит «Ревнитель»), уроженец Галилейского города Каны, по преданию был тем женихом, на браке которого были Иисус Христос и Его Матерь, где Христос претворил воду в вино (Ин.2:1-11).

Симон Зилот проповедывал в Египте, Мавритании, Ливии, Нумидии, Киринии, Абхазии. В I веке в Абхазии распят на кресте.

День памяти 10 мая.

Апостол Иуда

Апостол Иуда Фаддей

Иуда (евр. Йехуда, «восхваление Господа») Фаддей (евр. похвала), брат апостола Иакова младшего.

Иуда Иаковлев, или Фаддей, – брат Господень по плоти, сын Иосифа Обручника.

Был в Иудее, Галилее, Самарии, Идумее, Аравии, Сирии, Месопотамии, Персии. В Армении ок. 86 лет распят на кресте, пронзен стрелами.

День памяти 19 июня.

Иуда Искариот

Иуда Искариот

Иуда Искариот предавший Спасителя  (прозван по месту рождения в городе Кариот), вместо которого уже по вознесении Христа, был избран апостолами по жребию Матфий.

Апостол Матфий

Апостол Матфий

Апостол Матфи́й — один из учеников Иисуса Христа, по жребию занявший место среди двенадцати апостолов вместо отпавшего Иуды Искариота.

Матфий (одна из форм др.-евр. имени Маттафия (Маттатия)–«дар Господень») (Деян.1:21-26). Матфий следовал за Иисусом начиная с Его крещения и был свидетелем Его воскресения.

Проповедывал в Иудее, Колхиде, Македонии. Ок. 63 года. побит камнями в Иудее. Глава в Риме, часть мощей в Трире, Павии.

День памяти 9 августа.


Апостол Павел Апостол Па­вел, один из ве­ли­чай­ших ревностных учи­те­лей хри­сти­ан­ской ве­ры, об­ра­тив­ший­ся ко Хри­сту позже про­чих апо­сто­лов, Павел был иудеем из ко­ле­на Ве­ни­а­ми­но­ва (Флп. 3 : 5), так как он са­мо­го се­бя на­зы­ва­ет фа­ри­се­ем (Деян. 26 : 5), от сюда сле­ду­ет, что его род при­над­ле­жа­л к фа­ри­се­ям, а го ев­рей­ское имя бы­ло Савл или Па­вел.

Родился Павел в киликийском городе Тарсе от знатных родителей и имел права римского гражданства. Для получения образования родители отправили его в Иерусалим к известному учителю Гамалиилу, который был членом синедриона. Как воинствующий фарисей, Савл участвовал в преследовании первых христиан.

Но однажы отправившись в Дамаск по дороге от внезапного ярчайшего света с неба он ослеп, упав на землю он услышал голос, говорящий ему: Савл, Савл! что ты гонишь Меня?  Он сказал: кто Ты, Господи? Господь же сказал: Я Иисус, Которого ты гонишь. Шедшие с Савлом люди привели его в Дамаск, там его исцелил от слепоты Анания и там же он принял крещение.

И с того времени он стал проповедовать в синагогах Дамаска об Иисусе Христе, что Он есть Сын Божий. На Кипре Савл обратил ко Христу проконсула Сергия Павла, и после этого Савл стал именоваться Павлом.

Благодаря усердным стораниям Павлом были созданы многие христианские общины в Малой Азии и на Балканском полуострове. Павел был схвачен иудеями в Иерусалиме. Учитывая то, что Павел был Римским гражданином его отправили в Рим по его же просьбе, через некоторое время по приговору суда Павел был обезглавлен 29 июня, в тот же день был распят и апостол Петра.

Апостол Павел не входит в число двенадцати апостолов и семидесяти апостолов.

Но при этом вместе с апостолом Петром называется «первоверховным» апостолом.

Написанные апостолом Павлом четырнадцать посланий, общинам и отдельным людям составляют большую часть Нового Завета и при этом они являются одними из главных текстов христианского богословия. В своих посланиях, которые являются дополнением к Евангельскому учению, Павел разъясняет учение Господа Иисуса Христа, Павел подтвердил необходимость совершения Таинства Евхаристии. Послания апостола Павла широко применяются в церковном богослужении. Отрывки посланий читаются при совершении Божественной литургии и некоторых других богослужений, а также на разных требах.

 

«Апостол» (посланник, вестник). Иисус Христос избрал себе первых двенадцать учеников, которые с Ним прошли весь Его земной путь, видели чудеса Его, слышали Его проповеди из уст Его. Они имели счастье быть при Нем, Им избранные. Но им же довелось вместе с Богоматерью, женами-мироносицами, Иосифом Аримафейским пережить часы глубочайшей скорби, в тот день, когда Он был распят, и потрясение святой радости, узнав о Его Воскресении. Иисус Христос явился Им в Эммаусе перед тем, как вознестись на небеса к Своему Отцу. Они получили благодать Святого Духа проповедовать на разных языках, исцелять больных, изгонять бесов и до конца дней своих все они служили Ему так, как если бы Он был рядом с ними во плоти. А Он – действительно всегда был рядом с ними, как и во все века после Рождества Христова находится рядом с каждым, кто истинно уверует в Него и доверится Ему.

Апостолов было двенадцать, и каждому из них была уготована своя судьба, о них сохранились разные по объему сведения, о ком-то больше, о ком-то меньше, но неразлучно они были связаны одним  пожизненным радостным и трудным служением Иисусу Христу.

 

СОБОР 70-ти АПОСТОЛОВ 

Собор 70 апостолов празднуется 17 января (н. стиль).

70 апостолов избрал Господь Иисус Христос, чтобы благовествовать Евангелие всему миру.

«После сего избрал Господь и других семьдесят [учеников], и послал их по два пред лицем Своим во всякий город и место, куда Сам хотел идти, и сказал им: жатвы много, а делателей мало; итак, молите Господина жатвы, чтобы выслал делателей на жатву Свою.» (Лк.10: 1-2)

Избрание 70-ти учеников произошло после третьей Пасхи Иисуса в Иерусалиме, в последний год его земной жизни. После избрания Иисус дал 70-ти апостолам наставления, во многом схожие с теми, что дал своим двенадцати апостолам (ср. Мф. 10 и Лк. 10: 3-24).

По сошествии Святого Духа апостолы проповедовали в разных странах, а некоторые сопутствовали апостолам из 12-ти, как например святые евангелисты Марк и Лука, сподвижник святого апостола Павла Тимофей, ученик святого евангелиста Иоанна Богослова святой Прохор и др. Многие из этих Апостолов были узниками за Христа, и многие приняли венец мученической смерти.

В книгах Нового Завета не перечислены эти святые апостолы. Церковный историк Евсевий пишет: «имена 12 апостолов, Спасителя всякому известны из Евангелий, но списка 70-ти его учеников нигде никакого нет». Большинство имён апостолов от семидесяти известны толька из Священного Предания. Исключение составляют лишь имена первых семи дьяконов, избранных двенадцатью апостолами (Деян. 6: 1-6), и имена апостолов от семидесяти, которые указанны в апостольских посланиях.

Предполагают, что в числе 70-ти апостолов, избранных Самим Спасителем, были: Иосиф Варсава, прозванный Иустом (Деян. 1:23), Иосия (или Иосиф) Варнава (Деян. 4:36), евангелист Лука и Клеопа (Лук. 24:13), Сосфен (Деян. 18:17, 1Кор. 1:1).

Имя святого Апостола Святое писание Дата памяти (н. стиль).
1 Иаков брат Госпо­день по пло­ти Гал. 1:18-19 5 ноября, Неделя по Рождестве Христовом
2 Апостол и еван­ге­лист Марк 1Пет. 5:13 8 мая
3 Еванге­лист Лука Кол. 4:14 Память свя­то­го апостола и еван­ге­ли­ста Луки празднуется 31 октября, а день пере­не­се­ния свя­тых мощей его 5 мая
4 Клеопа, младший брат свя­то­го Иосифа Обруч­ни­ка Лк. 24:13-35
5 Священ­но­му­че­ник Симеон, сродник Госпо­день по пло­ти 10 мая
6 Варна­ва, названный так Апосто­ла­ми, а преж­де назы­вав­ший­ся Иосия Деян. 4:36, Деян. 11:24, Гал. 2:1 24 июня
7 Иосия или Иосиф, назы­вав­ший­ся так­же Варса­ва и Иуст Деян. 1:23 12 ноября
8 Фаддей 3 сентября
9 Анания Деян. 9:10-18 14 октяб­ря
10 Стефан, пер­во­му­че­ник и архи­ди­а­кон Деян. 7:55 Память святого пер­во­му­че­ни­ка Стефа­на совершается Церко­вью три раза в год: 9 января, в день муче­ни­че­ской кончины святого, 28 сентября, когда празд­ну­ет­ся обре­те­ние мощей его, и 15 августа, в день пере­не­се­ния мощей свя­то­го Стефа­на из Иеруса­ли­ма в Констан­ти­но­поль.
11 Филипп от 7-ми диаконов Деян. 8:26-39 24 октября
12 Прохор от 7-ми диаконов Деян. 6:5 10 августа
13 Никанор от 7-ми диаконов Деян. 8:1 10 января, 10 августа
14 Тимон от 7-ми диаконов 12 января, 10 августа
15 Пармен от 7-ми диаконов 10 августа
16 Тимофей 4 февраля
17 Тит 2Кор. 2:12-13; 12:18; 2Тим. 4:10 7 сентября
18 Филимон 4 марта в невисокосный год / 3 марта в високосный год и 5 декабря
19 Онисим Флм. 1:10-19 28 февраля
20 Епафрас Флм. 1:23, Кол. 4:12-13
21 Архипп Кол. 4:17 4 марта в невисокосный год / 3 марта в високосный год и 5 декабря
22 Сила Деян. 16:13-24, Деян. 15:40-41 12 августа
23 Силуан 1Пет. 5:12, 2Кор. 1:19 12 августа
24 Крискент Тим. 4:10 12 августа
25 Крисп Деян. 18:8, 1Кор. 1:19
26 Епенет Рим. 16:5 12 августа
27 Андро­ник Рим. 16:7 30 мая, 12 августа
28 Стахий Рим. 16:9 13 ноября
29 Амплий Рим. 16:8 13 ноября
30 Урван Рим. 16:9 13 ноября
31 Наркисс Рим. 16:11 13 ноября
32 Аполлос (Апеллий) Рим. 16:10 12 апреля, 23 сентября, 21 декабря
33 Аристо­вул Рим. 16:10 29 марта и 13 ноября
34 Ироди­он или Родион Рим. 16:11 21 апреля и 23 ноября
35 Агав Деян. 21:10-11; ср. 11:28 21 апреля
36 Руф Рим. 16:13 21 апреля
37 Асинкрит Рим. 16:14 21 апреля
38 Флегонт Рим. 16:14 21 апреля
39 Ерм Рим. 16:14 21 марта, 18 ноября
40 Патров Рим. 16:14 18 ноября
41 Ермий Рим. 16:14 21 апреля, 13 июня
42 Лин 2Тим. 4:21 18 ноября
43 Гаий Рим. 16:23 18 ноября
44 Филолог Рим. 16:15 18 ноября
45 Лукий Рим. 16:21 23 сентября
46 Иасон Рим. 16:21 11 мая
47 Сосипатр Рим. 16:21 11 мая
48 Олимпан или Олимп Рим. 16:15 23 ноября
49 Тертий Рим. 16:22 4 июля, 12 ноября, 23 ноября
50 Ераст Рим. 16:23 23 ноября
51 Кварт Рим. 16:23 23 ноября
52 Евод 20 сентября
53 Ониси­фор 2Тим. 1:16 20 сентября и 21 декабря
54 Священ­но­му­че­ник Климент Флп. 4:3 8 декабря, 28 декабря, Сырная суббота
55 Сосфен Деян. 18:17, 1Кор. 1:1 12 апреля, 21 декабря
56 Апеллий (Апеллес) Деян. 18:24-25 13 ноября
57 Тихик Еф. 6:21-22, Деян. 20:4, 2Тим. 4:12; ср. Тит. 3:12. 21 декабря
58 Епафро­дит Флп. 2:25 12 апреля, 21 декабря
59 Карп 2Тим. 4:13 8 июня
60 Кодрат 4 октября
61 Марк, име­ну­е­мый Иоанном Деян. 12:25 10 октября
62 Зина, по прозванию Закон­ник Тит. 3:13 10 октября
63 Аристарх Деян. 19:29, Кол. 4:10, Фил. 1:23 28 апреля, 10 октября
64 Пуд 2Тим. 4:21 28 апреля
65 Трофим Деян. 20:4; 21:29, 2Тим. 4:20 28 апреля
66 Марк Кол. 4:10 12 ноября
67 Артема Тит. 3:12 12 ноября
68 Акила Деян. 18:1-3, Рим. 16:3-4 27 июля
69 Форту­нат 1Кор. 16:17-18
70 Ахаик 1Кор. 16:17-18
71 Дионисий Ареопа­гит Деян. 17:34 16 октября
72 Симеон, име­ну­е­мый Нигер Деян. 13:1

 

Собору святых, славных и всехвальных 12-ти апостолов

Тропа́рь, гла́с 4:

Апо́столов первопресто́льницы и вселе́нныя учи́телие, Влады́ку все́х моли́те ми́р вселе́нней дарова́ти и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Кано́н 12-ти апо́столом.

Пе́снь 1.

Ирмос: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зными Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

Ли́к апо́стольский пе́ти ми́ жела́ющу, Христе́, моли́твами и́х, я́ко Бо́г, зарю́ Пресвята́го Ду́ха да́руй ми́ и све́т прему́дрости Твоея́.

Укре́пльшеся си́лою Твое́ю и благода́тию, Христе́, си́лу проти́вных вра́г разруши́ша честни́и Твои́ апо́столи, богови́дцы бы́вше неоску́дным к Тебе́ манове́нием.

Исцеле́ния творя́ще, Влады́ко, Твои́м и́менем, язы́ческая совокупле́ния Твои́м позна́нием улови́ша сла́внии апо́столи и све́том Твои́м просвети́ша.

Прему́дрости небе́сныя научи́вшеся, пресла́внии Христо́вы апо́столи, я́вственно, прему́дрии, обуи́сте многосло́вия нечести́вых поспеше́нием пропове́дания.

Богородичен: От Тро́ицы Пребоже́ственныя Еди́наго, Пречи́стая, родила́ еси́, из Тебе́ пло́тию я́вльшагося по на́м, благоволе́нием ро́ждшаго И, и де́йством Ду́ха Пресвята́го, Де́во Ма́ти.

Пе́снь 3.

Ирмос: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище, и утвержде́ние.

Небе́сная и честна́я боговеща́юще на земли́ уче́ния, язы́ки о́гненными известву́юще, пропове́дницы Христо́вы, пре́дали есте́.

Показа́л еси́ небеса́ слове́сная — ученики́ Твоя́, Влады́ко, сла́ву Твою́ пове́дающия все́м конце́м.

Напи́сани бы́вше на небесе́х и я́вльшеся Христу́ ссе́льницы, чту́щих ва́с любо́вию ны́не, прему́дрии, сохрани́те.

Богородичен: Всели́выйся в на́с, Иже в вы́шних живы́й, Пречи́стая, пло́ть бо прии́м от Тебе́ без се́мене, яви́ся.

Седа́лен, гла́с 4.

Всели́вшеся во Све́те непристу́пнем, я́ко жили́ще Све́та су́щии, хра́м ва́ш святы́й просвеща́ете при́сно Боже́ственными пропове́дании. Те́мже ве́рою вопие́м: тмы́ на́с избавля́йте, и вся́ческих бе́д, и лю́таго язы́ческаго наше́ствия, умоля́юще Зижди́теля, апо́столи.

Сла́ва, гла́с 8.

Вели́кия свети́льники и све́тлыя, верхо́вники я́вльшияся ученико́в, Петра́ восхва́лим и прему́драго Па́вла, и́бо, огне́м Боже́ственнаго возсия́вше Ду́ха, мглу́ пре́лести попали́ша всю́. Те́мже и вы́шняго Ца́рствия гра́ждане досто́йно яви́шася и благода́ти сопресто́льни. Сего́ ра́ди вопие́м и́м: моли́те Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.

И ны́не, Богородичен:

Яко де́ву и еди́ну в жена́х, Тя́, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ ублажа́ем, ро́ди челове́честии: о́гнь бо всели́ся в Тя́ Божества́, и я́ко Младе́нца млеко́м пита́еши Зижди́теля и Го́спода. Те́м, Ангельский и челове́ческий ро́д, досто́йно сла́вим пресвято́е Рождество́ Твое́ и согла́сно вопие́м Ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти покланя́ющимся ве́рою пресвято́му Рождеству́ Твоему́.

Пе́снь 4.

Ирмос: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Глаго́лов боже́ственных апо́стол веща́ние огнеобра́зно про́йде вселе́нную всю́, ле́сти у́бо ве́щь попаля́ющее и просвеща́ющее благода́тию благочести́вых совокупле́ния.

Почерне́вший мра́ком безбо́жия ми́р богозра́чная свети́ла просвети́ша заря́ми благода́ти, ученицы́ Госпо́дни, я́вльшеся сия́нием пропове́дания.

Свяще́нными заря́ми просвеще́ни мы́сленнаго Со́лнца, я́ко со́лнце, в ми́ре сия́ете, прехва́льнии, све́том Боже́ственным пре́лести мглу́ отгоня́юще.

Же́зл си́лы иму́ще, Кре́ст Тво́й, сла́ное жития́ самови́дцы Твои́, Сло́ве, мо́ре пресеко́ша, я́ко ко́ни, смуща́юще многобо́жия во́ды.

Богородичен: Укра́шена разли́чным светоли́тием, не́бо одушевле́нное Тебе́, Царя́ ца́рствующих, Христе́, Деви́ца Пречи́стая, ны́не я́ко Богоро́дица сла́вима е́сть.

Пе́снь 5.

Ирмос: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.

Боже́ственныя Твоя́ и прему́дрыя служи́тели све́т показа́л еси́ в ми́ре, Тебе́, Незаходи́маго Све́та, все́м возвеща́ющия.

Иже вся́ку доброде́тель я́вственно проше́дше, апо́столи, разли́чныя бесо́вския зло́бы сплете́ния разруши́сте.

Яви́ша на́м Тро́ическое сия́ние во еди́нстве Божества́, о́гненными язы́ки веща́юще апо́столи.

Богородичен: Тя́ ору́жие непобеди́мое на враги́ предлага́ем, Тя́ утвержде́ние и наде́жду на́шего спасе́ния, Богоневе́сто, стяжа́хом.

Пе́снь 6.

Ирмос: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися, ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею кро́вию.

Утверди́в ученики́ Твоя́, Спа́се, прему́дростию и чудесы́, си́льнейшия соде́лал еси́ е́ллинскаго буесло́вия, и си́х преле́стная разруши́ша веле́ния.

Боже́ственныя ре́ки прему́дрости напо́лниша спаси́тельных во́д удо́лия вся́ церко́вная, от исто́чник спаси́тельных струя́ми обога́щше.

Явльшеся живо́тныя зве́зды, прехва́льнии, разори́сте всю́ мра́чную пре́лесть светоза́рными сия́нии и богоразу́мия све́т возсия́вше.

Богородичен: Всю́ Тя, голуби́цу соверше́нну и предобру́, све́тлый обре́т кри́н и удо́льный цве́т, о Богома́ти, Жени́х мы́сленный в Тя́ всели́ся.

Конда́к, гла́с 2.

Ка́мень Христо́с ка́меня ве́ры прославля́ет све́тло, ученико́в преизря́дна, и с Па́влом ве́сь дванадесяточи́сленный собо́р дне́сь. Ихже па́мять соверша́юще ве́рно, си́х Просла́вльшаго прославля́ем.

Икос:

Всечестну́ю и преблаже́нную па́мять ва́шу творя́щии ны́не, в пе́снех приле́жно вопие́м к ва́м: пресве́тлая и богозра́чная свети́ла ми́ра, возлю́бленнии ученицы́ Христо́вы двана́десяте, я́ко иму́ще к Нему́ дерзнове́ние, моли́теся за ны́, ва́м бо дана́ е́сть благода́ть исцеле́ний и грехо́в проще́ния, приле́жно у́бо Его́ моли́те грехо́в и напа́стей изба́витися на́м, да еди́наго Человеколю́бца, ва́с просла́вльшаго, прославля́ем.

Пе́снь 7.

Ирмос: В пещи́ Авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Сы́ны сотвори́в ученики́ Твоя́, Иже пре́жде естество́м Бо́г, любо́вию насле́дники показа́л еси́ оте́ческаго насле́дия, Преблаги́й, и ходи́ти с Тобо́ю, я́ко с Бо́гом и Влады́кою, изво́лил еси́.

Прему́дрости изли́тие, серде́чную широту́, язы́к доброглаго́лив, Сло́ве, пода́в боже́ственным ученико́м Твои́м, посла́л еси́ пропове́дати Ева́нгелие Ца́рствия все́м конце́м.

Явльшеся, я́ко о́блацы Бо́жия све́та, апо́столи все́м одождева́ют во́ду животворя́щую, зову́ще: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Богородичен: Преукраше́нна Бо́жиею сла́вою яви́лася еси́, Пречи́стая, еди́на от ве́ка Сло́во Бо́жие заче́ншая, Ма́ти Де́во: благослове́нна Ты́ в жена́х, Всенепоро́чная Влады́чице.

Пе́снь 8.

Ирмос: Ру́це распросте́р, Дании́л, льво́в зия́ния в ро́ве затче́; о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Боже́ственный прему́дрый ли́к апо́стол Христо́вых огне́м Ду́ха, я́коже пле́велы, попали́ша многоразли́чная бесо́вская чти́лища и ве́рных сердца́ просвети́ша, вопию́ще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Согла́сно боже́ственныя ученики́, Христо́вы апо́столы, я́же возгреме́вшия на́м Боже́ственная веле́ния, приста́нища ве́рных, благода́тели о́бщия челове́честву, Спа́су служи́тели почти́м.

Всечестны́я и вмести́тельныя сосу́ды доброде́телей, челове́ческия нача́тки, пропове́дания трубы́, пото́ки нетле́нныя жи́зни, богоно́сныя мо́лнии, исцеле́ний исто́чники, кра́сныя но́ги Ева́нгелия почти́м.

Богородичен: По́лный Сы́й смиря́ется на́с ра́ди, да исполне́ния Его́ причасти́мся: в пречи́стое бо чре́во Твое́ вше́д Необыме́нный, от Оте́ческих не́др не отсту́пль, воплоти́ся. Те́м Тя́ вси́ благослови́м, Мари́е Богоневе́стная.

Пе́снь 9.

Ирмос: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся — Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Реши́ти плени́цы прегреше́ний вла́сть прие́мше от Влады́ки, богови́дцы, воспева́ющих ва́с ми́лостивно грехи́ очи́стите и спасе́ния сподо́бите.

Вседухо́вную зарю́, су́щественно ва́м я́вльшуюся, вси́ восприя́сте, апо́столи сла́внии, в го́рнице научи́вшеся высо́ким пропове́данием и уче́нием, и ны́не досто́йно блажи́ми есте́.

Ва́м Христо́с ны́не, друго́м Свои́м почи́вшим, венцы́ подае́т неувяда́емыя и виде́ния Боже́ственнаго исполня́ет, Ему́же ны́не моли́теся Це́ркви вся́ спасти́.

Богородичен: Пло́тию приити́ восхоте́в, украси́вый сло́вом вся́ческая в Тя́ всели́ся, еди́ну Святе́йшую все́х обре́те и Богоро́дицу показа́ и́стинную, Ма́ти Де́во.

Свети́лен.

Ученико́в всечестну́ю двоенадеся́тицу ра́достно восхвали́ти стеце́мся, ра́дуйтеся, и́же всю́ подсо́лнечную обше́дше и язы́ков уло́вльше злове́рныя чреды́, научи́вшеся Боже́ственным.

Сла́ва:

Двоенадесяточи́сленный ли́к дне́сь восхва́лим, вси́ ве́рнии, я́ко утверди́вшеся от ни́х, и Христу́ возопие́м: моли́твами и́х, Спа́се, ми́р Тво́й умири́.

И ны́не, Богородичен:

Мы́ о Тебе́ хва́лимся, Богоро́дице, и к Бо́гу Тя́ и́мамы предста́тельство: простри́ ру́ку Твою́ святу́ю и сокруши́ враги́ на́ша, Твои́м низпосли́ рабо́м по́мощь от Свята́го.

Стихи́ры, гла́с 4.

Верхо́вное основа́ние апо́столов, / ты́ вся́ оста́вив / и после́довал еси́ Учи́телю, / вопия́ Ему́: с Тобо́ю умру́, / да и живу́ блаже́нную жи́знь. / Ри́ма же ты́ бы́л еси́ пе́рвый епи́скоп, / превели́каго градо́в сла́ва и похвала́ / и Це́ркве, Пе́тре, утвержде́ние, / и врата́ а́дова не одоле́ют вои́стинну ея́, / я́коже Христо́с предрече́. / Его́же моли́ / спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

Иже из чре́ва ма́терня отлуче́н, / ве́щнаго велича́ния тя́жести вся́кия избе́гл еси́, / впери́вся раче́нием вои́стинну Боже́ственныя, Па́вле, любве́ / к высоте́ Боже́ственней, / иде́же в пресве́тлый мра́к / Боже́ственнаго све́та возше́дый, / я́ко не́кий безпло́тный, / неизрече́нных глаго́л обогати́вся уче́нии, / и посла́лся еси́ су́щим во тме́, / све́т пропове́дуяй Христа́ Бо́га на́шего. / Его́же моли́ / спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

Иже Све́т, Сы́й пре́жде все́х ве́к, / егда́ изво́лил еси́ ко мне́, челове́ку, приити́ / неизрече́ннаго ра́ди человеколю́бия / и пло́ть бы́ти за благосты́ню, / тогда́ све́ты вторы́я Твоея́ све́тлости / и мо́лния блеща́щая, / апо́столы и ученики́ Твоя́, / Спа́се, показа́л еси́. / Иже и, по́слани бы́вше, / тва́рь всю́ Боже́ственным све́том Твои́м озари́ша, / моля́ще Тя́ / спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

Пе́тре и Па́вле, / Сло́ва де́лателие, / Андре́е, Иа́кове и Иоа́нне прему́дре, / Варфоломе́е и Фили́ппе, / Фомо́ и Матфе́е, / Си́моне, Иу́до, боже́ственне Иа́кове, / всеми́рная всечестна́я ученико́в двоенадеся́тице, / и́же в ми́ре пропове́давшии Всесвяту́ю Тро́ицу, / естество́м Бо́га присносу́щнаго, / Це́ркве неразори́мыя вои́стинну сте́ны / и непоколеби́мии столпи́, / Влады́це все́х моли́теся спасти́ся на́м.

Сла́ва, гла́с 8.

Юже проидо́сте, тва́рь просве́щше, Спа́совы ученицы́, ле́сть и́дольскую, я́ко хвра́стие, попали́вше уче́нии ва́шими, язы́ки от неразу́мия глубины́ к Боже́ственному ра́зуму улови́вше, спасо́сте, и ны́не моли́теся Христу́, я́ко да ми́лостив на́м бу́дет в де́нь су́дный.

И ны́не, Богородичен:

Влады́чице, приими́ моли́твы ра́б Твои́х и изба́ви на́с от вся́кия ну́жды и печа́ли.

Акафист святым двунадесяти Апостолам

Кондак 1

Избраннии самовидцы и свидетелие Слова воплощения, мира ловцы и сосуди Христовы благодати, Церкве пресветлыя звезды, вселенныя светильницы и проповедницы веры, яко лучами блистающии зарями духовными, всечестная двоенадесятице ученик Спаса Христа Бога, светоносную и преблаженную память вашу благочестно творим ныне. Вы же, яко Божественнаго света причастницы и дерзновение ко Христу имущии, молитеся Ему прилежно, да к свету богоразумия нас всех истинно наставит, в вере твердей укрепит и в мире глубоце соблюдет зовущих вам:

Радуйтеся, апостолов двоенадесятице, мира концы учением Христовым просветившии.

Икос 1

Ангельскую службу воплощенному нас ради Божественному Слову приносяще, вселенную всю обтекосте, святии апостоли, яко богопосланнии вестницы грядущаго миру спасения. Темже словом истины Христовы от словес ваших озареннии и благодатию Святаго Духа спасеннии чрез веру, вси концы мира от дний древних и до днесь немолчно восхваляют вас сице:

Радуйтеся, вселенныя светильники;

радуйтеся, благославнии трубы.

Радуйтеся, твердыя веры проповедники;

радуйтеся, учений небесных благовещаннии сказатели.

Радуйтеся, церковнии столпи;

радуйтеся, разорители идольския лести.

Радуйтеся, избраннии понести пред языки Божественное имя.

Радуйтеся, апостолов двоенадесятице, мира концы учением Христовым просветившии.

Кондак 2

Видяще Господа Славы, в зраке раба во плоти пришедшаго, и слышавше Того Предтечею свидетельствуема Агнца Божия быти, грех мира вземлющаго, вся в мире оставльше, вслед Того устремистеся, согласно вси поюще тако изволившему о вас Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разумнаго восхождения от дольних на горняя явили есте образ, богомудрии апостоли, егда домы, братию и имения своя во уметы вменили есте и востекли, себе отвергшеся, стезею правою к тесным вратом Царствия Христова. Того ради достойно слышите от всех сицевая:

Радуйтеся, вина раствореннаго премудростию Божией на трапезе духовней полезно вкусившии;

радуйтеся, губительное безумие жизни привременныя по гласу, вы звавшему, без сумнения всякаго оставльшии.

Радуйтеся, сокровище духовное на селе при пути вашем обретшии;

радуйтеся, бисера добраго мыслию сердца вашего искавшии.

Радуйтеся, на рало Христово руце ваша несумнительно и твердо волею своею возложшии.

Радуйтеся, апостолов двоенадесятице, мира концы учением Христовым просветившии.

Кондак 3

Силою свыше укрепленнии, всемудрии апостоли, благоразумием вашим и огнем духовным всякую вражию прелесть попаливше, человеческий род верою просветили есте. Темже молим вы: омраченная грехми души наша просветите, да воспрянем еже пети Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще премудрость вселенную всю словом спасительным просветити, озарили есте во тьме и сени смертней седящия люди; просветите убо и наша души, омраченныя мраком страстей, да восхвалим вас тако:

Радуйтеся, светильницы востока мысленнаго, тьму неразумия прогнавшии верою;

радуйтеся, напоившии землю струями Божественных вещаний.

Радуйтеся, живоносным током словес Христовых орошающии нас бедствующих зноем скорбей;

радуйтеся, возбраняющии лукавым помыслом омраченнаго сердца нашего.

Радуйтеся, мрежею благодати из глубины потопляющих нас сует мира сего любовию всех, с верою взирающих к вам, возводящии.

Радуйтеся, апостолов двоенадесятице, мира концы учением Христовым просветившии.

Кондак 4

Бурею внутреннею и волнами морскими иногда в корабли обуреваеми, святии апостоли, ко Христу вопиясте: «Учителю, спаси ны, погибаем!». Приявше же того всемогущую помощь, явистеся по благодати, вам данней, сами всех кормчии, к благотишному пристанищу надежно приводящии. И нас, в пучине зол бедне мятущихся и напастьми житейскими присно колеблемых, управите ко брегу безстрастия, идеже всеми спасаемыми поется Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше от Пастыреначальника и Господа вашего призывающее слово: «Жатва убо многа, делателей же мало; молитеся убо Господину жатвы, яко да изведет делатели на жатву Свою», исполнишася, блаженнии апостоли, огнепальною ревностию сему делу Христову послужити, благословеннии на подвиг сей, обтекосте грады и веси многия, благовествующе Евангелие Царствия, исцеляя всяк недуг и всяку язю в людех. Умолите убо, яко вратарие Божественнаго Царствия, и нам спасение обрести, со умилением зовущим вам тако:

Радуйтеся, добрии вестницы Христовы, сослужебницы мысленным чином;

радуйтеся, иже от рыбарей умудреннии паче риторов.

Радуйтеся, трубы Христовы благогласнии, ко пристанищу спасения вся привлекшии;

радуйтеся, Пастыря добраго богоизбранныя овцы, волков мысленных во овчую кротость верою преложившии.

Радуйтеся, уста огнедухновенная Христовы, от уст имущаго поглотити нас врага избавляющии.

Радуйтеся, апостолов двоенадесятице, мира концы учением Христовым просветившии.

Кондак 5

Боготечныя звезды, светлостьми Божественных добродетелей сияющии, явистеся, всехвальнии апостоли, яко солнце имуще, земныя концы обновисте. Светлым блистанием вашим убо и нас озарите и страстей избавите всех вопиющих Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше, апостоли святии, во образе человечестем Владыку мира и Сына Божия, усты первоверховнаго апостола Петра Христа проповедасте, и Той яко откровение Отчее исповедание ваше приемый. Сего ради и мы, во исповедании вашем утвердившеся, ублажаем вас тако:

Радуйтеся, богоозареннии исповедницы неизреченныя Божественныя славы воплотившагося Слова;

радуйтеся, с небес приемшии благодать богословия Христова.

Радуйтеся, мир вещании вашими соблюдшии;

радуйтеся, яко от Самаго Господа ублажени бысте во исповедании вашем.

Радуйтеся, яко от Него приясте Божественную власть вязати и решити грехи человеков.

Радуйтеся, апостолов двоенадесятице, мира концы учением Христовым просветившии.

Кондак 6

Проповедание Владыки и Господа своего, яко подобает Ему много во Иерусалиме пострадати от старец, и архиерей, и книжник, и убиену быти, слышавше, дивистеся зело, недоумеюще, како сбудутся писания о славе и чести Сына Человеческаго. Вразумленнии же, яко не человеческою мыслию, но неисповедимою волею Отца Небеснаго путие вси в мире исправляются, научистеся смиренно пети Богу, благоволившему тако о Сыне своем: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия солнца светлее на Фаворстей горе слава Божественнаго зрака Христова пред вами, святии апостоли, онем убо избранным, на гору совозшедшим. Темже Моисея и Илию видевше, во облак светел вшедшия, и глас Отчаго свидетельства о Единороднем Сыне с небес слышавше, толикия благодати небеснаго озарения сподобльшимся, усердно возглашаем сице:

Радуйтеся, в неприступнем свете Христа на Фаворе облиставшася зревшии;

радуйтеся, от Отца свидетельствуема Сына Божия слышавшии.

Радуйтеся, Моисея и Илию, явльших Христово Божество, на горе славы сретившии;

радуйтеся, беседою тех о исходе Христа, во Иерусалиме быти хотящем, просвещеннии.

Радуйтеся, премирныя славы Христовой сообщницы.

Радуйтеся, апостолов двоенадесятице, мира концы учением Христовым просветившии.

Кондак 7

Хотя душепитательную уготовати миру трапезу Животворящаго Тела и Крове Cвоея Господь всех и Зиждитель, предъизобрази всесвятое свое заколение и безсмертия чашу в проповедании о хлебе жизни вечныя, и егда мнози слышавшии слово сие роптаху и блазняхуся и вспять идяху от Христа, вы, апостоли блаженнии, усты Симона Петра единомысленно рекосте: «Господи, к кому идем? Глаголы живота вечнаго имаши, и мы веровахом и познахом, яко Ты еси Христос, Сын Бога Живаго». Сие исповедание ваше ублажающе, тепле припадем ныне к Богу, поя Ему: Аллилуиа.

Икос 7

Новыя Божественныя Пасхи, не от Египта, но от Сиона грядущия, причаститися сподобистеся, богоблаженнии апостоли, и омысте нозе ваша от препоясаннаго лентием Владыки, смирения образ тем явившаго, собеседницы на Вечери Тайней Христа Господа бысте. Темже величаем вас сице:

Радуйтеся, в горницу Сионскую яко под сень небесную вшедшии;

радуйтеся, честнаго омовения от Владыки Христа сподобленнии.

Радуйтеся, заповедь Господню: да будет последним хотяй первым быти — из уст Учителя вашего приемшии;

радуйтеся, Безкровныя Жертвы и словесныя службы великим Архиереем Завета Новаго, за весь мир приносимыя, участницы.

Радуйтеся, руками чистыми и усты нескверными хлеб жизни и веселия Божественнаго чашу от рук Тайновершителя Господа вземшии.

Радуйтеся, апостолов двоенадесятице, мира концы учением Христовым просветившии.

Кондак 8

Странное вещание своего Учителя и Господа, яко един от вас предатель имать быти, слышавша, смутистеся, святии апостоли, и скорбию и страхом одержими, «Кто есть сей?» Учителя вопрошасте. Егда же по малем часе сбытие слова сего страшнаго в сыне погибельнем яве открыся, духом сокрушенным принесосте Богу псалом: Аллилуиа.

Икос 8

Весь закон и пророцы, яже о Христе преднаписаша, того исполнение в честных страданиих, погребении, предивном восстании Спаса тридневнем и славнем видевше, глубину сия вся строившей премудрости Божественныя и разума не всю испытали есте тогда, бездну же судеб Господних не у постигли есте, зане просвещени Духом не бысте. Но в волю Христа Господа себе предавше, видением Того распята не соблазнистеся, воскресению достигосте, верно поклонистеся и научению Христову себе смиренно подклонисте, к послушанию веры и к разумению тайны любве Божественныя и нас, апостоли Христовы приведите, да поем вам тако:

Радуйтеся, яко не смутися сердце ваше, еже веровати в Бога распинаема;

радуйтеся, яко не в соблазн и не в безумие, но во спасение силою Божиею видение Креста Господня прияли есте.

Радуйтеся, не оставленнии сирыми по отшествии Владычнем;

радуйтеся, рождие живоноснии лозы Христовой.

Радуйтеся, яко о вас молитва Христова пролияся, да соблюдени будете от неприязни и священни во истину евангельскаго слова.

Радуйтеся, апостолов двоенадесятице, мира концы учением Христовым просветившии.

Кондак 9

Всю скорбь и печаль отъя Христос от сердец вас, другов своих, многочастне и многообразне денми четыредесятми являяся вам по воскресении Своем, с вами же ядый и пияй, и всяко уверяя о Своем славнем возстании, да будете свидетелие Ему даже до последних земли. Темже радостию несказанною исполнени бывше и тайнам Царствия Божия наученнии, союзом любве связуеми, единодушно бысте вкупе, глаголюще: Аллилуиа.

Икос 9

Витийства земнаго превышшее таинство восхода Господа на облацех на небо от горы Масличныя, апостоли Христовы, зрети приведеннии, тамо многолюбезны дары научения последняго, яко от Владыки мира, от Христа получисте, премирное благословение от Него приясте, во Иерусалим возвратистеся с радостию велиею, выну благословяще Бога. Тако о вас благоволившему Промыслителю мира величия дающе хвалы, согласно приносим вам, воспевая сице:

Радуйтеся, мир от Господа, вседшаго на облаки небесныя, приявшии;

радуйтеся, соединение горних с дольними в восходе Христове яве узревшии.

Радуйтеся, с собором безплотных возносящася от земли на небо восхвалившии;

радуйтеся, на горе восхождения Христова светообразному лица Его зраку последняя от земнородных боголепно поклонившиися.

Радуйтеся, имже заповедь научити языки слову Христову дадеся.

Радуйтеся, апостолов двоенадесятице, мира концы учением Христовым просветившии.

Кондак 10

Спасения путь ища обрести ученический лик, Тебе видя от земли взимаема, глаголаше: «Владыко, како ныне оставляеши рабы Твоя и камо идеши, рукама содержай концы?»; егда же услышасте Спаса, глаголюща: «Не оставлю вас, яже собрах, но послю вам Духа Пресвятаго; вы же, с высоты оболкшеся силою, идите во вся языки, глаголя вещания спасения». Темже убо в радости снидосте с горы Елеонския, славя Божественное вознесение Христово, творя: Аллилуиа.

Икос 10

Стены дома, идеже с Богоматерию апостоли святии беста, моляшеся о имени Христове, потрясеся свыше носиму дыханию бурну, егда в день пятидесятный, исполняя преждереченная, послал Христос Духа Святаго, иже и сошед на вы видом огненным, ужасом исполнь языков собрание; языки бо глаголющих кийждо свою беседу слышаше. Темже мы, наследницы тоя благодати, вас зарею богоначальною облистанных, апостоли богоноснии, славим:

Радуйтеся, яко по обетованию Христову яве крестистеся Духом Святым и огнем;

радуйтеся, яко бысте жилище пречистей благодати.

Радуйтеся, яко в вас естеством святыни своея вселися с небесе сила Духа, от Отца исходяща и в Сыне почивающа;

радуйтеся, во гласе дыхания Духом восхищеннии провещати величия Божия.

Радуйтеся, яко чрез ваша священныя главы огнь Утешителя Духа на землю сниде.

Радуйтеся, апостолов двоенадесятице, мира концы учением Христовым просветившии.

Кондак 11

Пение благодарственное Святей и Живоначальней Троице в явлении Духа Святаго принесше, святии апостоли, радости и всякаго ведения исполнистеся и дерзновение приясте, многими знаменьми и чудесы Церкве доброе начало положисте и велиею силою воздасте свидетельство воскресению Господа Иисуса, поя Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светоподательное проповедание ваше со смиренномудрием и многими слезами и напастьми исполняшеся; внимаху же народи глаголемым от вас единодушно, слышаще и видяще знамения от рук ваших бывающая, и крещахуся мнози. Вы же Церкви утверждасте, от места к месту преходяще, да и иным градовом благовестится слово Божие. Сего труда вашего ради взываем вам сице:

Радуйтеся, союзом любве Христовой связаннии, любовь и мир Церквем заветом вечным положившии;

радуйтеся, ига, егоже немощно бе понести, на выи ученик никакоже возложити восхотевшии.

Радуйтеся, всем вся бывшии, да всяко спасутся нецыи;

радуйтеся, посещати братию во всех градех, в нихже проповедасте Евангелие Христово, выну тщавшиися.

Радуйтеся, нощми и денми люди паствы своея непрестанно учившии.

Радуйтеся, апостолов двоенадесятице, мира концы учением Христовым просветившии.

Кондак 12

Благодати небесныя причастником и самовидцем Слова, еже по плоти Матере Его успение видети подобаше, еже на Ней таинство, яко не токмо Спасово от земли восхождение узрят, но и рождшия Его преставление свидетельствуют. Темже приспевшу дневи Богоматере отшествия отвсюду Богоначальным мановением апостоли собравшеся, Сиона достигше, и на небо предпослаша Вышшую Херувим, пение надгробное Пречистей творя Богокрасною песнию: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще дивная дела ваша, болезнем и трудом евангельскаго благовестия дивящеся, честная ваша страдания почитаем, богоизбраннии апостоли: весь бо всюду мир проидосте, Евангелие Христово коленом всем, языком и странам проповедавше. Темже и мы славим вас вси:

Радуйтеся, мрежею словесною уловившии всякаго рода избранных;

радуйтеся, ихже словом врата смерти отверзахуся и отдаяху затворенная мертвецы.

Радуйтеся, Кровию Агнца от людей первенцы Богу купленнии;

радуйтеся, имже храм скинии свидения на небесех предуготовася.

Радуйтеся, Церкве Христовы великая славо.

Радуйтеся, апостолов двоенадесятице, мира концы учением Христовым просветившии.

Кондак 13

О, всехвальнии и богоблагословеннии апостоли, Христом нареченнии Его друзи и служения Церкве наследницы, вышняго престола окрест обстоящии в неувядаемых венцех! Моление наше, любовию к вам ныне пролиянное, приемше, сотворите всех Богу молитву, да соблюдет Церковь Cвою святую во единомыслии и мире, пастырем ея дарует святыню имени Его ревностно исповедати и веры нелицемерней дерзновение показати. Разсеянныя же ветром суемудрия чада да соберет во единое Царство и да сподобит тамо во свете неприступнем с собором вашим Ему немолчно воспевати: Аллилуиа.

Сей кондак глаголи трижды. Также икос 1-й и кондак 1-й.

 

Молитва святым славным и всехвальным двенадцати Апостолам

Влады́ко всемогу́щий, Го́споди Бо́же наш, избра́вый возлю́бленныя Своя́ ученики́ и Апо́столы на про́поведь спасе́ния всему́ ми́ру, да́вый им власть отпуща́ти грехи́, приими́ хода́тайства их о ро́де челове́ческом, его́же и суди́ти с ни́ми и́маши, тех са́мых, я́ко друго́в Твои́х, нам зело́ че́стных, дерза́ем, недосто́йнии, в предста́тельство к Тебе́, многопоспешеству́ющее ко спасе́нию душ на́ших, приводи́ти, моля́щи их усе́рдно. Святи́и первоверхо́внии апо́столи Пе́тре и Па́вле, евангели́сти Христо́вы Иоа́нне Богосло́ве и Матфе́е, первозва́нный учениче́ Андре́е, водруже́нием Креста́ Росси́ю благослови́вый, апо́столи святи́и Иа́кове, бра́те Госпо́день, со други́м Иа́ковом, Фили́ппе, Варфоломе́е, Фомо́, Си́моне, Иу́до и Матфи́е! Вси святи́и Богоизбра́нии апо́столи, изря́днейшии уго́дницы Христо́вы, безбо́жия искорени́телие и ве́ры и́стинныя насади́тели, помози́те нам мо́щным ва́шим пред Го́сподом хода́тайством, изба́витися от вся́каго зла и вра́жия ле́сти, тве́рдо сохраня́ти преда́нную ва́ми ве́ру Правосла́вную, в не́йже ва́шим предста́тельством ни ра́нами, не преще́нием, ни мо́ром, ни ко́им гне́вом от Созда́теля своего́ ума́лени бу́дем, но ми́рное зде поживе́м житие́ и да сподо́бимся ви́дети блага́я на земли́ живы́х, сла́вяще Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, Еди́наго в Тро́ице сла́вимаго и покланя́емего Бо́га, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Величание

Велича́ем вас, святи́и дванадесяточи́сленнии апо́столи, весь мир уче́ньми свои́ми просвети́вшия и вся концы́ ко Христу́ приве́дшия.